OLD
Een advocatenkantoor in de toekomst – KEIduidelijk
Auteur: Femke van Amelsvoort

Datum: 1 juni 2016

Advocaten worden afhankelijker van de rechter, maar ook van hun cliënten. Cliënten krijgen door het gemak van de nieuwe procedure meer macht, terwijl in de oude situatie de onwetende cliënt afhankelijk was van de advocaat.

Advocatenkantoren zullen meer moeten gaan concurreren met elkaar om klanten te werven. Er zal meer aandacht besteed gaan worden aan de presentatie als kantoor tegenover je cliënten. Naamsbekendheid maken op internet en zorgen voor goede reviews wordt dan een pre. Men hoort via anderen goede verhalen, als deze er niet zijn wordt op internet gezocht.

Deze concurrentie houdt de advocaten actiever en frisser. Zij moeten meer out of the box denken om boven de concurrenten te eindigen. Er wordt positief en negatief gedacht over deze gevolgen. Advocaten worden getriggerd zichzelf te vernieuwen en dat kan positief uitpakken. Aan de andere kant kan de opkomende concurrentie en de afhankelijkheid van cliënten als negatief worden ervaren.

In de toekomst ziet een advocatenkantoor er anders uit dan nu het geval is. De overvolle archieven met talloze dossiers verdwijnen als alles digitaal verloopt. Uiteindelijk worden ook de kantoren zelf overbodig. Nu is het een vereiste dat advocaten een kantoor hebben. Door de digitalisatie is dit niet meer noodzakelijk. Advocaten kunnen op deze manier flexibeler tewerk gaan.

Maar, advocatenkantoren zullen wellicht niet geheel verdwijnen. De kantoren zullen misschien wel kleiner worden. Advocaten blijven hoge waarde hechten aan facetofacegesprekken om zo het contact met hun cliënt persoonlijker te houden. Persoonlijk contact zorgt vaak voor een prettige samenwerking en meer duidelijkheid onderling.