OLD
5 waardevolle lessen voor innovatie in de advocatuur – KEIduidelijk
Auteur: Carolina Posma

Datum: 11 juni 2018

Afgelopen dinsdag 5 juni vond PLEIT plaats, de kennisdag over ICT voor de juridische praktijk. Deze dag ging echter verder dan slechts het gebruik van technologie in de juridische praktijk; er werd ook scherp gekeken naar het huidige business model in advocatenkantoren, marketingstrategieën in de moderne tijd en de toekomst van mens en machine samen. In de verschillende lezingen zijn een paar interessante punten naar voren gekomen.

  1. Tijd is het meest waardevolle bezit van uw cliënt

Concurreren kan als advocatenkantoor niet meer op slechts expertise. Uiteraard moet het geleverde advies van kwalitatief hoog niveau zijn, maar tegenwoordig is dat meer een minimumvereiste. Waar valt dan wel mee te winnen? Tijd. Een bijzonder paradox: bespaar tijd van uw cliënt, en uw cliënt zal meer tijd besteden aan u. Uw cliënt is qua gebruiksgemak tegenwoordig gewend aan websites als Bol.com en Coolblue. Speel hier dan ook op in door ook in uw juridische dienstverlening een vergelijkbaar gebruiksgemak te verschaffen.

  1. De machine zal de mens niet overnemen

De angst binnen de advocatuur voor innovatie houdt verband met de angst voor verlies van banen. Overal wordt het om je oren geslingerd: de advocaat zal niet meer nodig zijn in de toekomst met de komst van artificial intelligence (AI) en andere technologieën. Niets is minder waar. Een computer is een rekenmachine en zal dus nooit de menselijke subjectiviteit kunnen overnemen. Een computer kan schattingen maken, maar niet interpreteren. Een computer kan de “saaie” gestandaardiseerde taken overnemen, zodat u meer ruimte heeft om uw tijd te besteden aan de meer interessante aspecten van uw beroep. Het is dus tijd om deze ontwikkelingen te omarmen en te genieten van het feit dat machines het werk uit uw handen nemen!

  1. Het businessmodel van de advocatuur is achterhaald

En aansluitend op het vorige punt, vat ik ook maar direct de koe bij de horens: het businessmodel is achterhaald. Want ja, het is niet gek dat er zo terughoudend wordt omgegaan met het innoveren binnen advocatenkantoren. Waarom iets veranderen als het gewoon werkt? Dit wordt over het algemeen afgeschoven op dat “advocaten conservatief zijn”.

Echter is het helemaal niet gek dat er niet direct een prikkel is om tijdbesparende innovaties door te voeren; immers, tijd is geld in de advocatuur. Maak dus niet direct de fout om het gebrek aan innovatie af te schuiven op de advocaten zelf (ieder mens is namelijk van nature afkerig tegen verandering), maar kijk nog eens een keer scherp naar het huidige business model van de meeste kantoren.

  1. De mogelijkheden zijn overhyped, maar laat u zich daar niet door weerhouden

Legal Tech zit nu in de hype-fase en de hele advocatuur sector doet eraan mee. Het is niet meer mogelijk ergens rond te lopen zonder dat termen als blockchain en AI te pas en te onpas gebruikt worden. Toch valt het in werkelijkheid nog wel mee wat de mogelijkheden zijn; een robotadvocaat en robotrechter zijn in ieder geval nog zeker toekomstmuziek. Echter, het is zeker niet onbelangrijk om mee te denken en werken aan innovatieve oplossingen. De boot gaat namelijk zeker eerder dan later varen en het is toch zonde als u met uw kantoor deze boot mist omdat u het had onderschat.

  1. Samen werken aan de toekomst van de advocatuur

Allerlei verschillende kantoren zijn nu los van elkaar bezig met het uitvinden van het wiel. Zonde, want de mogelijkheden zouden zoveel uitgebreider zijn als de krachten worden gebundeld. Geld is namelijk de grootste beperking in de mogelijkheden tot innovatie en zelfs de grote spelers in Nederland zijn kleine spelers op de wereldmarkt. Zoals het gezegde luidt: als twee honden vechten om een been, loopt de derde ermee heen. Het is dus tijd om samen te gaan kijken wat de mogelijkheden zijn waar alle kantoren, groot en klein, beter van worden!

Reageren